Passa al contingut principal

El somriure i la follia


Fullejo Elogi de la follia, d'Erasme de Rotterdam, en edició del 1982 (Edicions 62, "Les millors obres de la literatura universal, núm. 10). En el proemi que l'autor dirigeix al seu amic Thomas More, després de justificar-li la tria del tema del seu llibre per una qüestió d'higiene pública, hi llegeixo:

Suposava, a més, que series el primer a apreciar l'enginy d'aquest exercici, perquè solen divertir-te a pler les facècies que no manquen de saviesa ni de gust, i perquè en la vida quotidiana et comportes de debò com un nou Demòcrit: la teva intel·ligència singularment aguda et posa molt per sobre del comú de la gent; bondadós i dolç de caràcter, però, saps fer-te sempre agradable a tothom.

Desconeixedor de qui era el savi grec a qui es refereix, ja que els meus coneixements sobre filosofia són escadussers i tots ells em remeten al meu darrer curs de COU, fa un gavadal d'anys, m'he dirigit a la nota que el traductor, Jaume Medina, en un apartat d'aclariments plantejat amb molt bon criteri, té la bona pensada de dedicar a Demòcrit:

Filòsof del segle V a. JC. que, desenganyat de l'actuació humana, acabà prenent-se-la sarcàsticament.

I em sorprèn: xoca absolutament amb la idea del filòsof que expressa Erasme. Així que segueixo cercant el fil, aquest cop a Internet, i ensopego amb La pàgina de filosofia de Racó Català:

Va proposar la felicitat, o "alegria", com el bé més gran --una condició que s'aconsegueix per mitjà de la moderació, la tranquil·litat i l'alliberament de les pors. En la història Demòcrit era conegut com el Filòsof Alegre, en contrast amb el més ombrívol i pessimista Heràclit. La seva teoria atòmica va anticipar els moderns principis de la conservació de l'energia i la irreductibilitat de la matèria.

Ara sí, ara ja em lliga més amb el comentari del filòsof neerlandès. Però la idea que una persona optimista, benpensant i equilibrada acabi desenganyant-se del món i del seu proïsme m'atrau fortament. D'anècdotes sobre Demòcrit, n'hi ha un bon grapat (per exemple que Plató, que l'odiava, va voler cremar els seus llibres), però en trio una que casa amb l'apunt de Jaume Medina que abans comentàvem: la gent l'anomenava "el filòsof que riu" o "l'abderita rialler" (era d'Abdera, una ciutat de la Tràcia) pel seu somriure irònic, que sovint feia servir per reaccionar davant els esdeveniments del món. Una actitud que, amb les barbaritats dels darrers temps, sembla la més adequada per no parar boig. Encara que Erasme n'elogiï les seves qualitats.

Entrades populars d'aquest blog

Amfiteatre Els alumnes se sorprenen en saber que els actors de la Grècia clàssica usaven màscares per ajustar-se el caràcter dels seus personatges. Però sobretot per magnificar el volum de les veus que declamen el text, un eco remot i robust. El docent se sorprèn quan hi pensa, adonant-se que també ell duu màscara, convertint-se en figura de marbre que enarbora una veu impostada, de vegades fins distorsionada: com l’actor, cal que es guanyi l’audiència al·ludint al vestit d’un fantasma.

Viure és un bumerang

El text següent va ser llegit durant l'espectacle "Viure és un bumerang. Sobre la poesia d'Isabel Ortega". Dimecres, 13 de juny de 2018, Teatre Metropol, Tarragona. Vaig conèixer la Isabel Ortega ara fa uns anys, a la llibreria La Impossible de Barcelona. Un altre poeta, Ricard Mirabete , l'havia convidada a recitar-hi una tarda de dissabte, i per a mi va ser tot un descobriment. De llavors ençà, he procurat escoltar-la i llegir-la tant com he pogut: no només perquè és una molt bona poeta, com més endavant explicaré; també perquè és una molt bona persona. Aquesta empatia i bonhomia que mostra en les distàncies curtes xopa els seus poemes d'un humanisme que, malgrat els cops de la vida que hi presenta, sempre té una paraula d'esperança o de reflexió que deixa de burxar, per uns instants, en la ferida oberta. "Abastar el món amb la pell, / com fan les pedres", escriu al poema "Una fragilitat tan densa". "Ets només pell. / Sen

Pirata d'aigua dolça

Sempre que puc deixo que un llibre se'm llenci entre les mans. Això és el que em recrimina de tant en tant la M. quan traiem el maleït tema. La lectura és la meva forma d'evadir-me de la realitat, de no fer-li front, d'evitar el contacte amb la gent, afegeix. I jo que no ho puc negar, però que no puc evitar (té raó) afuar el musell quan oloro la tinta fresca de les llibreries, de les biblioteques, fins i tot dels pocs cafès de Barcelona que aposten per oferir algunes prestatgeries de llibres als seus clients (ara penso en el Lletraferit). I m'aboco a fullejar, ullar, palpar, assaborir els volums nous i vells, les edicions luxoses o portàtils de butxaca, les primeres edicions o els multicopiats fins a l'extenuació a causa de l'èxit o pel fet de tractar-se d'un clàssic que val la pena reviure d'entre els morts cada cert temps. No pot suportar veure'm en braços d'algun llom de paper, cartró o relligat. Ella no sap, però, que abans de conèixer-la l